Je dobrý marketing náhoda alebo je za tým marketingová stratégia? Čo je marketingová stratégia? Ako na marketingovú stratégiu? Krok za krokom.

24. decembra 2018, michaelasyko, marketingové stratégie

Dobrý marketing je výsledkom precízneho marketingového prieskumu, formuláciou marketing stratégie a nastavenia marketingového plánu. Dobrý online marketing používa najrôznejšie metódy a nástroje, od najkonvenčnejších po veľmi nekonvenčné.

 

Marketingové prostredie v 21. storočí je doslovne vedou. Nie nadarmo sú univerzitné programy venujúce sa tejto problematike. Prostredie sa turbulentné mení a marketingoví stratégovia či konzultanti ako som ja, musia nie iba rýchlo reagovať na vzniknuté zmeny, ale ešte pred tým, ako vôbec zmeny vzniknú, pripraviť stratégie svojich klientov na ešte nevzniknuté budúce a vynárajúce sa príležitosti.

 

Marketingová stratégia. Čo je?

 

Marketingová stratégia je jednoduchý dokument, ktorý hovorí, ako sa budú nakupovať tvoje produkty alebo služby finálnym zákazníkom. V rámci marketingovej stratégie je v prvom rade potrebné zadefinovať aké sú ciele a, ako tieto ciele budú dosahované. Preto ak si sa už dostal so mnou do kontaktu, tak moja prvá otázka bola, čo je tvoj cieľ. Marketingová stratégia nie je žiaden zložitý dokument, vyjadruje skutočnosti široko.

 

Dlhodobá, strednodobá alebo krátkodobá marketingová stratégia?

 

Marketingová stratégia môže byť dlhodobá, strednodobá a krátkodobá. Ja osobne preferujem krátkodobé stratégie (platné maximálne na 1 rok) z dôvodu už uvádzaného turbulentne meniaceho sa prostredia (Facebook aj Google svojim developerom oznamuje informácie o tom, čo sa bude diať zhruba rok dopredu, preto, aj my konzultanti a stratégovia vieme predpovedať s veľkou istotou na rok dopredu).

 

Čo je cieľom marketingovej stratégie?

 

Marketingová stratégia je stratégiou, ktorá sa podriaďuje generálnej podnikovej stratégie. To znamená, že marketingové ciele by mali byť v súlade s podnikovými cieľmi. Nižšie uvádzam niekoľko príkladov marketingových cieľov:

Moje rady pri formulácií marketingovej stratégie:

Marketingová stratégia KROK ZA KROKOM

 

Marketingový prieskum – 1. krok

 

Tvoj marketingový prieskum by mal detailne rozanalyzovať 3 okruhy:

Cieľový zákazník – 2. krok 

 

Kto je tvoj cieľový zákazník? Informácie o tom, kto je tvoj cieľová zákazník zistíš z podrobného marketingového prieskumu z kroku č. 1. V niektorých prípadoch je nutný ďalší prieskum a analýza. Výsledkom tohto procesu sú:

 

Prepozícia produktu alebo služby – 3. krok

 

Pod prepozíciou rozumieme výnimočnosť tvojho produktu alebo služby. V čom je výnimočný? Veľmi odporúčam nejsť cestou „som najlacnejší“. Je to síce najľahšia stratégia, ale najhoršia a náročná na udržateľnosť. Cenový vodca môže byť na trhu iba jeden a vyžaduje si to úspory v rozsahu okrem iných faktorov. Doručuješ v deň nákupu? Máš vynikajúcu marketingovú komunikáciu? Ideálne je, keď ide o produkt alebo službu, ktorá nemá ešte priamu konkurenciu. Táto stratégia sa volá stratégia modrých oceánov.

 

Komunikácia alebo marketing mix – 4. krok

 

Marketingový mix sa skladá z 4-7 okruhov (4P/7P). Pri jednoduchších stratégiách úplne stačí 4P. Ja však často krát preferujem 7P, ale nie je to pravidlo. Marketingový mix sa, teda skladá z:

  1. produktu (4P),
  2. ceny (4P),
  3. miesta (4P),
  4. propagácie (4P),
  5. ľudí (7P),
  6. procesov (7P),
  7. prostredia (7P).

Marketingový plán

Naformulovaná marketingová stratégia je predpokladom úspešnej tvorby marketingového plánu. Marketingová stratégia je akýmsi míľnikom, kam sa chceš dostať a marketingový plán ti povie, ako sa tam dostaneš.

 

Zabudla som na niečo? Využi sekciu diskusia pod týmto článkom a opýtaj sa ma. Alebo mi môžeš napísať priamo na mojej stránke michaelasykorova.sk